World Conference on Online Learning (WCOL 2019) -konferenssi (https://wcol2019.ie) pidettiin Dublinissa marraskuussa. Konferenssiin oli kerääntynyt lähes tuhat ihmistä ympäri maailmaa keskustelemaan verkko-oppimisen viimeaikaista trendeistä. APOAa paikalla oli esittelemässä kahden esityksen voimin TAMKista Marko Teräs. Molempien esitysten Slideshare-versiot alla.

Keynote: George Siemens: Moving beyond “Happy, but not hopeful”: The role of higher education in meaning making in human and artificial cognition

Konferenssissa oli monenlaisia esityksiä opetusteknologian hyödyntämistavoista (esimerkiksi analytiikka, tekoäly, virtuaalitodellisuus, hyötypelit). Silti kriittinen taso jäi näissä esityksissä usein hieman alhaiseksi. Esitykset pyrkivät enemmänkin esittelemään potentiaalisia mahdollisuuksia kuin pohtimaan tarkemmin opetuksen ja teknologian suhdetta ja tämän suhteen aitoja hyötyjä tai vaikutuksia.

Lisäksi konferenssissa oli keynotena paljon opetusteknologiayritysten johtoa, joka on mielenkiintoinen ja kenties jopa hieman huolestuttavakin trendi. Mielestäni koko konferenssin pelasti George Siemensin keynote, “Moving beyond “Happy, but not hopeful”: The role of higher education in meaning making in human and artificial cognition“.

Tämä keynote olisi mielestäni jokaisen alasta kiinnostuneen ja sillä työskentelevän tärkeä katsoa, ja reflektoida näkemäänsä. joko katsottuna (alla) tai luettuna (lataa täältä: Siemens keynote WCOL2019).

Uskon vakaasti tutkimuskirjallisuuden ja mediankin nykytrendien johdostsa, että tällainen kriittinen ja syvällisempi tarkastelu on nousussa. Se on nähtävissä esimerkiksi professori Paul Prinsloon (https://twitter.com/14prinsp) ja Neil Selwynin (https://twitter.com/Neil_Selwyn) viimeaikaisissa teksteissä ja tutkimuksissa, jotka ovat herättäneet keskustelua esimerkiksi LAK-konferenssin ja Journal of Learning Analyticsin (esim. https://epress.lib.uts.edu.au/journals/index.php/JLA/issue/view/464) yhteydessä. Tällaisten tarkoitus ei mielestäni ole kritiikki kritiikin vuoksi, vaan syvällinen (opetus)teknologisten ilmiöiden ja siihen liittyvien suhteiden tarkastelu paremman kokonaisuuden ymmärryksen lisäämiseksi, sen sijaan että hyväksyttäisiin pinnallisesti “teknologinen lumous” josta esimerkiksi Theodor Adorno kirjoitti jo 60-luvulla.

Siemensin keynote esitys YouTubessa alla:

Kirjoittaja:

Marko Teräs (https://twitter.com/markoteras) toimii Tampereen ammattikorkeakoulussa Pedagogiset ratkaisut-yksikössä “Moninaistuvat oppimisympäristöt”-tiimissä, ja APOAssa tutkimuksen ja pilottien koordinoinnin parissa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.